Πριν 20 χρόνια, μια φίλη από την Αγγλία μου είχε εξηγήσει τη διαδικασία από την οποία πρέπει να περάσει απόφοιτος των τριετών σπουδών που οδηγούν σε πτυχίο μαθηματικών, για να πιστοποιηθεί ως καθηγητής μαθηματικών στη δευτεροβάθμια:
Μετά το πρώτο πτυχίο, ακολουθούσε ένα έτος μεταπτυχιακών σπουδών στη διδακτική. Κατά τη διάρκεια αυτών των σπουδών παρακολουθούσε παιδαγωγικά μαθήματα, αλλά παράλληλα ξεκινούσε να διδάσκει σε τάξη, υπό την επίβλεψη ενός μέντορα.
Η ιδέα μου είχε φανεί πολύ καλή: τον πρώτο χρόνο, το μάθημα να γίνεται υπό την επίβλεψη ενός μέντορα, ο οποίος θα καθοδηγεί τον νέο καθηγητή. Αναρωτιόμουν γιατί αυτό δεν εφαρμοζόταν στην Ελλάδα.
Με αφορμή τη συζήτηση για την αύξηση των εισακτέων στα ΑΕΙ, είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω γιατί κάτι τέτοιο είναι σχεδόν αδύνατο.
Για να παρακολουθήσουν οι φοιτητές π.χ. του μαθηματικού τμήματος ενός πανεπιστημίου παιδαγωγικά μαθήματα, συνήθως εγγράφονται στα παιδαγωγικά μαθήματα αντίστοιχου τμήματος στο ίδιο πανεπιστήμιο. Όμως τα τμήματα αυτά είναι ήδη υπερ-φορτωμένα από φοιτητές σε μεγάλους αριθμούς.
Με βάση τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας για το Ακαδημαϊκό έτος 2011-2012, η αντιστοιχία φοιτητών στα ν έτη σπουδών ανά μέλος ΔΕΠ για τα παιδαγωγικά τμήματα δημοτικής εκπαίδευσης είναι:
Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει ότι στα παιδαγωγικά τμήματα, η αναλογία φοιτητών προς καθηγητές είναι κατά μέσο όρο 43:1, ενώ για δύο παιδαγωγικά τμήματα (ΕΚΠΑ, Ιωαννίνων) η αναλογία φθάνει στους 57 φοιτητές ανά καθηγητή!
Αυτή η αναλογία είναι μεγάλη, και γίνεται ακόμα μεγαλύτερη αν στους φοιτητές των παιδαγωγικών τμημάτων, προσμετρήσουμε τους φοιτητές από τις λεγόμενες "καθηγητικές" σχολές. Με αυτά τα δεδομένα, αναρωτιέμαι, όταν ο μαθηματικός, ο φυσικός, ο φιλόλογος πρωτομπεί σε αίθουσα για να κάνει μάθημα, έχει περάσει έστω και μία ημέρα διδάσκοντας υπό την επίβλεψη ενός μέντορά του;
Μετά το πρώτο πτυχίο, ακολουθούσε ένα έτος μεταπτυχιακών σπουδών στη διδακτική. Κατά τη διάρκεια αυτών των σπουδών παρακολουθούσε παιδαγωγικά μαθήματα, αλλά παράλληλα ξεκινούσε να διδάσκει σε τάξη, υπό την επίβλεψη ενός μέντορα.
Η ιδέα μου είχε φανεί πολύ καλή: τον πρώτο χρόνο, το μάθημα να γίνεται υπό την επίβλεψη ενός μέντορα, ο οποίος θα καθοδηγεί τον νέο καθηγητή. Αναρωτιόμουν γιατί αυτό δεν εφαρμοζόταν στην Ελλάδα.
Με αφορμή τη συζήτηση για την αύξηση των εισακτέων στα ΑΕΙ, είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω γιατί κάτι τέτοιο είναι σχεδόν αδύνατο.
Για να παρακολουθήσουν οι φοιτητές π.χ. του μαθηματικού τμήματος ενός πανεπιστημίου παιδαγωγικά μαθήματα, συνήθως εγγράφονται στα παιδαγωγικά μαθήματα αντίστοιχου τμήματος στο ίδιο πανεπιστήμιο. Όμως τα τμήματα αυτά είναι ήδη υπερ-φορτωμένα από φοιτητές σε μεγάλους αριθμούς.
Με βάση τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας για το Ακαδημαϊκό έτος 2011-2012, η αντιστοιχία φοιτητών στα ν έτη σπουδών ανά μέλος ΔΕΠ για τα παιδαγωγικά τμήματα δημοτικής εκπαίδευσης είναι:
Συνολικός αριθμός εισακτέων 2008-09 | Αριθμός εισακτέων επί ν έτη | Φοιτητές στα ν έτη σπουδών το 2011-12 | Αριθμός μελών ΔΕΠ | Φοιτητές σε ν έτη σπουδών ανά ΔΕΠ | ||
Δυτικής Μακεδονίας | 190 | 760 | 612 | 22 | 27.8 | |
Παν. Κρήτης | 220 | 880 | 830 | 24 | 34.6 | |
Αιγαίου | 250 | 1000 | 824 | 23 | 35.8 | |
Θεσσαλίας | 150 | 600 | 755 | 18 | 41.9 | |
Παν. Πατρών | 220 | 880 | 1048 | 24 | 43.7 | |
ΑΠΘ | 200 | 800 | 1323 | 30 | 44.1 | |
ΔΠΘ | 300 | 1200 | 1115 | 23 | 48.5 | |
ΕΚΠΑ | 200 | 800 | 1644 | 29 | 56.7 | |
Ιωαννίνων | 280 | 1120 | 1190 | 21 | 56.7 | |
Σύνολο | 8040 | 9341 | 214 | 43.6 |
Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει ότι στα παιδαγωγικά τμήματα, η αναλογία φοιτητών προς καθηγητές είναι κατά μέσο όρο 43:1, ενώ για δύο παιδαγωγικά τμήματα (ΕΚΠΑ, Ιωαννίνων) η αναλογία φθάνει στους 57 φοιτητές ανά καθηγητή!
Αυτή η αναλογία είναι μεγάλη, και γίνεται ακόμα μεγαλύτερη αν στους φοιτητές των παιδαγωγικών τμημάτων, προσμετρήσουμε τους φοιτητές από τις λεγόμενες "καθηγητικές" σχολές. Με αυτά τα δεδομένα, αναρωτιέμαι, όταν ο μαθηματικός, ο φυσικός, ο φιλόλογος πρωτομπεί σε αίθουσα για να κάνει μάθημα, έχει περάσει έστω και μία ημέρα διδάσκοντας υπό την επίβλεψη ενός μέντορά του;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου