Παρασκευή 10 Μαρτίου 2017

O μύθος ότι με τις μετεγγραφές τα κεντρικά ΑΕΙ βουλιάζουν και τα περιφερειακά αδειάζουν. Οι "ελεύθερες" μετεγγραφές του 2014-15


Ο νόμος 4264/2014 (νόμος Λοβέρδου), επέτρεψε σε πολλές κατηγορίες φοιτητών (πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, κ.α.) να μεταφέρουν τη θέση εισαγωγής τους σε αντίστοιχο πανεπιστημιακό τμήμα άλλου ΑΕΙ. Οι δικαιούχοι φάνηκαν να είναι πολλοί και οι εφημερίδες συναγωνίζονταν η μία την άλλη σε δυσοίωνες προβλέψεις για τον τελικό αριθμό μετεγγραφομένων. Χαρακτηριστικό ήταν το πρωτοσέλιδο στην εφημερίδα Πρώτο Θέμα.



Παρά τα δημοσιεύματα, μετά τις μετεγγραφές του 2014-15 με βάση τον παραπάνω νόμο και όπως φάνηκε εκ των υστέρων, τα κεντρικά ΑΕΙ δε «βούλιαξαν» και τα περιφερειακά δεν «άδειασαν». «Κακές» περιπτώσεις υπήρξαν σε κεντρικά ΑΕΙ αλλά και σε περιφερειακά ΑΕΙ. Η υπερβολές που ακούστηκαν σχετικά για τον αριθμό των μετεγγραφομένων, θα είχε αποφευχθεί εάν είχαν μελετηθεί προσεκτικά οι κατηγορίες των αντίστοιχων τμημάτων και η κατανομή των φοιτητών με βάση τον τόπο καταγωγής.

Αναλυτικά:


Μεθοδολογία

Πηρα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και το ΦΕΚ με τα αντίστοιχα τμήματα
http://www.esos.gr/sites/default/files/articles-legacy-files/antistoixies-panepisthmiakon-tmhmaton.pdf
και υπολόγισα την αναλογία πρωτοετών - καθηγητών σε κάθε ομάδα αντίστοιχων τμημάτων.

Από τις 52 ομάδες αντίστοιχων τμημάτων, οι 38 περιλαμβάνουν τουλάχιστον ένα τμήμα σε κεντρικό ΑΕΙ και τουλάχιστον 1 τμήμα σε περιφερειακό ΑΕΙ.

Αναλυτικά

1. Τμήματα Φιλολογίας
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 1877
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 230
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 8.16
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 7
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΚΠΑ, ΑΠΘ

2. Τμήματα Ιστορίας - Αρχαιολογίας
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 1745
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 245
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 7.12
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 9
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, Θεσσαλίας, Ιωαννίνων

3. Τμήματα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 405
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 33
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 12.27
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 2
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: Αιγαίου

4. Τμήματα Φιλοσοφίας
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 1286
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 121
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 10.63
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 5
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΚΠΑ, Κρήτης

5. Τμήματα Ψυχολογίας
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 863
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 71
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 12.15
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 4
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: Πάντειο, ΑΠΘ

12. Παιδαγωγικά Δημοτικής Εκπαίδευσης
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 2179
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 213
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 10.23
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 9
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΑΠΘ, Πάτρα, Κρήτη, Αιγαίου, Δυτικής Μακεδονίας

13. Παιδαγωγικά προσχολικής εκπαίδευσης
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 2043
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 210
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 9.73
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 9
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΑΠΘ, Κρήτη, Δυτικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας

14. Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 364
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 207
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 6.44
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 2
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: Πελοποννήσου

15. Φυσικής Αγωγής & αθλητισμού
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 1334
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 207
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 6.44
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 5
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΚΠΑ, ΑΠΘ

17. Νομική
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 1620
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 268
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 6.04
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 3
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΚΠΑ, ΑΠΘ

18. Κοινωνιολογίας
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 544
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 78
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 6.97
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 3
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: Κρήτης, Αιγαίου

19. Κοινωνικής Διοίκησης
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: ΧΧΧ (Δείτε σχόλια στο excel)
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: ΧΧΧ
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: ΧΧΧ
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 2
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΔΠΘ

20. Πολιτικής Επιστήμης
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 930
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 117
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 7.95
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 5 (6)
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΑΠΘ, Πάντειο

21. Οικονομικών Επιστημών
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 3548
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 237
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 14.97
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 11
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΑΠΘ, ΕΚΠΑ, ΟΠΑ, Ιωαννίνων, Θράκης

22. Οργάνωσης και Διοικησης Επιχειρήσεων
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 1589
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 115
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 13.82
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 5
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΟΠΑ, Αιγαίου, Πειραιώς, Μακεδονίας

25. Χημείας
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 1082
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 241
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 4.49
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 5
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΚΠΑ, ΑΠΘ

26. Φυσικής
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 1165
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 268
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 4.35
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 5
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΚΠΑ, ΑΠΘ

27. Μαθηματικών
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 1716
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 143
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 12
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 6
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΚΠΑ, Πάτρα, Κρήτη, Αιγαίο

29. Πληροφορικής
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 2411
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 243
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 9.92
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 11
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: Ιόνιο, ΟΠΑ, ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, Πειραιώς, Μακεδονίας, Πελοποννήσου, Κρήτης


30. Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 1619
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 259
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 6.25
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 5
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΜΠ, Θράκη, Πάτρα

32. Μηχανολόγων Μηχανικών
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 965
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 148
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 6.52
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 5
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΑΠΘ, Πάτρα

34. Χημικών Μηχανικών
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 546
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 132
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 4.14
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 3
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΜΠ

37. Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 875
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 199
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 4.4
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 6
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΜΠ, ΑΠΘ

38. Πολιτικών Μηχανικών
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 1026
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 253
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 4.06
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 5
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΑΠΘ

40. Μηχανικών Χωροταξίας & Πολεοδομίας
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 256
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 41
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 6.24
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 2
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: Θεσσαλίας

41. Θεατρικών Σπουδών
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 347
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 51
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 6.9
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 3
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: Πατρών, Πελοποννήσου

42. Δασολογίας & Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 471
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 86
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 5.48
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 3
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΑΠΘ

43. Γεωπονίας &παραγωγής
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 1143
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 242
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 4.72
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 6
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΓΠΑ

44. Γεωπονίας & Αγροτικής ανάπτυξης
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 748
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 122
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 3.69
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 3
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, Πατρών

45. Γεωλογίας
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 450
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 122
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 3.69
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 3
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΚΠΑ, ΑΠΘ

46. Γεωγραφίας
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 269
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 42
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 6.4
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 2
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: Χαροκόπειο

47. Ιατρικής
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 1385
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 1744
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 0.79
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 7
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από τομέσο όρο: ΕΚΠΑ, ΑΠΘ

49. Νοσηλευτικής
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 346
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 47
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 7.36
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 2
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΚΠΑ

50. Φαρμακευτικής
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 502
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 80
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 6.28
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 3
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΚΠΑ

51. Κτηνιατρικής
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 662
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 132
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 1.93
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 2
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΑΠΘ

52. Βιολογίας
Συνολικός αριθμός πρωτοετών: 662
Συνολικός αριθμός ΔΕΠ: 163
Αναλογία πρωτοετών – ΔΕΠ: 4.06
Πλήθος αντίστοιχων τμημάτων: 4
Τμήματα με αναλογία χαμηλότερη από το μέσο όρο: ΕΚΠΑ, ΑΠΘ


Αποτέλεσμα

Υπολόγισα την αναλογία πρωτοετών φοιτητών προς καθηγητές για όλα τα παραπάνω τμήματα, ώς ένα μέτρο που αποτυπώνει την επιβάρυνση των τμημάτων από μεγάλο αριθμό πρωτοετών. Εξ'αλλου, η αναλογία φοιτητών - καθηγητών είναι ένα διεθνές μέτρο της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. 



Από τις 38 κατηγορίες αντίστοιχων τμημάτων που περιλαμβάνουν τουλάχιστον ένα ΑΕΙ της περιφέρειας και ένα κεντρικό ΑΕΙ:
  • σε 16 κατηγορίες τμημάτων (ομάδες αντίστοιχων τμημάτων), τα τμήματα των κεντρικών ΑΕΙ η αναλογία πρωτοετών - καθηγητών ήταν κάτω από τον μέσο όρο της κατηγορίας, 
  • σε 6 κατηγορίες τμημάτων τα τμήματα των κεντρικών ΑΕΙ η αναλογία ήταν πάνω από το μέσο όρο, ενώ 
  • στις υπόλοιπες ομάδες υπήρχαν τμήματα των κεντρικών ΑΕΙ με αναλογία πρωτοετών - καθηγητών πάνω, αλλά και κάτω από το μέσο όρο. 


Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι, από τις 38 ομάδες /κατηγορίες αντίστοιχων τμημάτων, σε 16 περιπτώσεις "άδειασαν" τα κεντρικά ΑΕΙ, σε 6 περιπτώσεις "βούλιαξαν" τα κεντρικά ΑΕΙ, και για τις υπόλοιπες, κάποια τμήματα του κέντρου, αλλά και κάποια τμήματα της περιφέρειας, είχαν ιδιαίτερο πρόβλημα.

Σχόλιο 

Πώς λοιπόν βρέθηκαν τόσα τμήματα κεντρικών ΑΕΙ με φαινομενικά μικρό αριθμό πρωτοετών, μετά από τις σχεδόν ανοικτές μετεγγραφές που επέτρεπε ο νόμος;

Η απάντηση είναι ότι πριν τις μετεγγραφές φοιτητών, επιτρεπόταν για πολλά χρόνια και «μετεγγραφές» καθηγητών, με αποτέλεσμα τα κεντρικά ΑΕΙ να είχαν «βουλιάξει» από μεγάλο αριθμό καθηγητών: 60-62% των πανεπιστημιακών καθηγητών της χώρας, βρίσκεται (βρισκόταν;) σε ιδρύματα των Αθηνών, Πειραιά και Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα πολλά περιφερειακά ΑΕΙ να μοιάζουν πραγματικά άδεια από καθηγητές.

Επίσης, το Υπουργείο, διαχρονικά, έστελνε μεγάλο ποσοστό των εισακτέων στα τμήματα της περιφέρειας (ίσως στο πλαίσιο της <<ενίσχυσης>> της περιφέρειας, των ενοικιαζόμενων δωματίων, καφετεριών και των τραπεζοκαθισμάτων αυτής), σε ποσοστό πολύ μεγαλύτερο από ότι δικαιολογούταν από τον πληθυσμό των αντίστοιχων περιφερειών, και σε αριθμούς πολύ μεγαλύτερους από ότι μπορούσε να εκπαιδεύσει το προσωπικό των περιφερειακών ΑΕΙ.


Επίσης, οι μετεγγραφές ήταν δυνατές μόνο μεταξύ ομοειδών τμημάτων. Ενας εισακτέος σε τμήμα περιφέρειας που όμως δεν είχε αντίστοιχο σε Αθήνα ή Θεσσαλονίκη, δεν μπορούσε να πάρει μεταγραφή.

Τέλος, οι εισακτέοι είναι αναμενόμενο να έχουν ζητήσει μετεγγραφή προς τον τόπο κατοικίας τους. Όμως οι φοιτητές π.χ. από την Πάτρα ή από το Ηράκλειο, εφ' όσον εισήχθησαν σε τμήμα των αντίστοιχων ΑΕΙ που επιθυμούσαν, δεν αναμενόταν να ζητήσουν μετεγγραφή.

Συμπέρασμα

Κατά την άποψή μου, με βάση τα παραπάνω στοιχεία ο ισχυρισμός «βούλιαξαν» τα κεντρικά ΑΕΙ και «άδειασαν» τα περιφερειακά, δεν ευσταθεί. Μάλιστα, σε πάρα πολλές περιπτώσεις, ο αριθμός των εισακτέων, και των πρωτοετών σε τμήματα ΑΕΙ της περιφέρειας είναι τόσο μεγάλος σε σχέση με τον αριθμό των μελών ΔΕΠ, που είναι πρακτικά αδύνατο να γίνει με ουσιαστικό τρόπο το εκπαιδευτικό έργο.

Για τους παραπάνω λόγους, αλλά και επειδή η ελληνική οικογένεια δεν μπορεί πλέον να συντηρεί διαμερίσματα για τις σπουδές των παιδιών της σε άλλες πόλεις, θα πρέπει να εξορθολογιστεί η πολιτική του καθορισμού των εισακτέων για τα ΑΕΙ της χώρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου